Asal Usul Nama Kuala Kangsar

Ada sekali tu kakyong dari Kakyong.com minta izin pinjam gambar laksa & medan cendol. Saspen lah kejap..kot kakyong nak buat contest ker kan.. Rupanya kesinambungan dari pengumuman contest kakyong. Takper kakyong, tak kisah pun nak guna gambar pasal ada watermark K.I.S.A.H.N.Y.E & mari kita promosi Perak. Eceh padahal lahir kat KL duduk Selangor.

Cakap pasal Perak..tetiba baru aku teringat ada dua tiga entri pasal kampung yang aku lupa nak publish. Aish..simptom alzheimer ke aku ni. Takpelah..meh post satu per satu ek..




Ate, arwah atuk teman ni dulu Guru Besor kat sekolah Menora tak silap.


Satu petang tu tengah dok lepak tengok arwah nenek We buat tempoyak, 
atuk tetiba tanya satu soklan ke teman dengan adik teman..


"Tahu tak asal usul nama Kola Kangsor ni?"


Teman ni orang kolumpo, idok ler teman tahu, ye dak.

Maka atuk mulakan ceghite pasal Kola Kangsor. 
Yang lain teman lupa tapi satu je teman dok ingat sampai sekarang.

Uish dahla, tergeliat lidah nak nyebut loghat peghok ni. 
Seroper Tain dah.


Atuk aku cakap Kuala Kangsar ni ada 
sembilan puluh sembilan (99) anak sungai. 
Kurang satu je nak seratus.



Tadi aku cakap apa?

Kurang satu nak seratus

Maka lama-lama jadilah

Kuala Kurang sa

|
v

|
v

|
v

Kuala Krang Sa

|
v

|
v

|
v

Kuala Kangsa

|
v

|
v

|
v

Kuala Kangsar


In between tu aku memandai je tambah. 
Tapi , sumpah atuk aku sebut Kuala Kurang Sa adalah asal usul 
wujudnya nama Kuala Kangsar. 



Aku tak tipu, cerita ini disampaikan oleh arwah atuk aku, 
adik aku pun dengar jugak tau. 
(Dik, ko jangan time ni buat-buat tak ngaku pulak)


So far itu sahaja info yang teman rasa nak share 
pasal kampung teman ni :-). 
Moga-moga menjadi panduan generasi muda orang kola ni..




Nasi tambah: 

Pas taip entry ni, aku rasa risau kot-kot salah info. Try google sat and jumpa information yang sama pasal Kuala Kangsar & banyak lagi info. So..atuk kita cakap yang betul lah. Al-fatihah untuk atuk & opah...



Share this:

ABOUT THE AUTHOR

Hello We are OddThemes, Our name came from the fact that we are UNIQUE. We specialize in designing premium looking fully customizable highly responsive blogger templates. We at OddThemes do carry a philosophy that: Nothing Is Impossible

16 comments:

  1. asal usul nama kajang tau tak?
    haha

    ReplyDelete
  2. kurang satu rupe nye...
    nice info..

    jom g blog ni

    ReplyDelete
  3. oho ye ke?
    eh awak mmg orang k.kangsar ke?
    myb lepas viva nak gi sana ada event surprise (hehe.. nanti la citer kat blog ;P) lalalala..

    eh jom jom pi times square. apsal takde blog lagi pasal postcrossing? ;(

    ReplyDelete
  4. @CaDLyNN
    asal usul nama kajang dari sate..haha..tak kena mengena..

    ReplyDelete
  5. @ilyani
    bukan..mama kita yang orang kuala..ahah..event apa tu..? mesti makan cendol n laksa tau..

    oho..blog to in progress...tak aktif pun.. hehe..

    ReplyDelete
  6. opah saya pun cite bende yg sama..memang itu le ase usui nama kuale tu..
    lawo2 gambo sunge kuale tu yek..nostalgia sangat..rindu zaman kecik2 dulu..
    thanx yek sbb buat posting ni..

    ReplyDelete
  7. oh ye ke? boleh dipercayai ke cerita kamu ni? hehehe

    ReplyDelete
  8. haha.. mmg lawak kalau dpt tau asal usul nama sesuatu tempat tu.. hehe..

    ReplyDelete
  9. bapa saya dulu tinggal kat kuala kangsar. suka gila blog post ni!!! menarik!!!

    ReplyDelete
  10. oh! saya pun cakap dlm loghat orang perak. tapi, tak lah pekat sgt mcm bapa saya!

    ReplyDelete
  11. @wan zikri
    ur welcome..yeah..ada orang tolong akui cerita ini..

    ReplyDelete

Featured Slider