Bandung Day 2: Amazing Race Shopping & Eating

Kesinambungan dari 1st day


First time aku breakfirst Indonesian food. Nasi goreng dia rasa seperti digoreng dengan kicap aja. Plus the fried mee is totally from instant mee.takde guna langsung mee kuning macam kat tempat kita ni. Memula tu agak susah la nak masuk, tapi aku ni kan tolak batu kayu aja. Bedal!

Our first visit, was to Pasar Baru. Kat sini semua jenis, kain ela, sulam, batik, pelikat & telekung murah-murah ada jual. Siap boleh tempah baju kat sini tau and siap in a day? Malaysia boleh ka? Aku tempah suar kerja je. Esoknye, dia siap hantar kat hotel. Best tu!

Yang lain aku beli kain batik sulam yang ready untuk dijahit jer, for my mum & sis. Kain pelikat for my dad. Oh ye, telekung dia, serius yang bersulam-sulam tu lawa(kan cadlynn?) & murah-murah. Mintak aja "pas" nya berapa iaitu harga after diskaun.

.:: Dah setahun baru hantar tailor ::.

After lunch Nasi Padang yang SEDAP kat Sari Bondo, singgah Toko 3 pulak. Usha seluar jeans Levis. Harga not so pricey. Mine, aku rembat lower rise at Rp 300. Here Rp 300, stands for Rp 300,000.00. Aku memula sangat pening nak convert harga. Yelah kosong dia banyak sangat.

Dinner plak, paling BEST. Kat Kg. Daun - Gallery Culture Cafe & Spa. sangat natural tempat ni. Sebuah hutan yang species asal diorang maintain, tapi diorang letak pondok-pondok yang banyak ala gazebo. Makin ke atas makin tinggi. Naik bukit. Kalau pergi sini jangan lupa singgah toilet dia jugak.

.:: Nak petik bunga kecubung ::.

.:: Yeay. Dapat.Bau wangi & seramm.ha.ha ::.

Kat Bandung, selain nasi padang, korang patut try sundanese food. Sebab memang sedap giler! Jadi for dinner i choose, nasi with ayam penyet sambal kemangi. Than i add another side dish - the tempe mendoan. Fuhh. aku ni memang sediakala peminat setia tempe (sampai diejek-ejek jawa bila kat sekolah. tak kisahla aku berdarah irish ke, javanese ke, nigger ke dah tekak suka makan tempe..kenapa nak ejek plak).

.:: Ayam Penyet Sambal Kemangi ::.


.:: Ambiance Nice ::.


.:: Food Orang Lain ::.

Okay jangan emo. Korang memang patut try tempe mendoan. Sebab bila balik Malaysia, aku puas search cari resep tempe mendoan. Bila buat tak berapa jadi esp. the sambal. Mama aku pun tak puas hati sampai try jugak. Mama ku jugak yang jadik. Hish mana bakat ni? Air, aku order jus alpukat (Avokado). First time gak try. So chilling okay. Sekali lagi, bila aku try kat umah, tak berapa nak jadi. aduss...sila berlatih dengan gigih.

.:: Jus Alpukat kegemaran ::.

Oh jangan risau, makanan kat Bandung mostly HALAL since majoriti penduduk adalah muslim. Malah, kat kedai or mostly tempat dia ada sedia surau. Unlike  waktu aku pergi Bali yang sentiasa kena hati-hati kalau nak makan. Nak tau apa kami buat pada Hari Ketiga??


Share this:

ABOUT THE AUTHOR

Hello We are OddThemes, Our name came from the fact that we are UNIQUE. We specialize in designing premium looking fully customizable highly responsive blogger templates. We at OddThemes do carry a philosophy that: Nothing Is Impossible

12 comments:

  1. telekung kale oren itu cantik sekali ya buk...
    hahaha..tQ :) len kali pi lagi aku nk kirim lagi :)

    ReplyDelete
  2. owh cmtu ayam penyet, pernah dgr ja sebelum ni :)

    ReplyDelete
  3. nasib la br pas mkn klu x meleleh air liur tgk ayam penyet.. suke giler ayam penyet! Tp mkn yg dijual di mesia sajelah sbb blm smpai indon.. kite pon sukerrrrrrrrrrr tempe!

    ReplyDelete
  4. kamu pergi tak ajak dakuu..sedap nye air alpokat tu..lame dah ngidam ..yum yum

    ReplyDelete
  5. jus alpukat.....!!! nice..terliur oh..

    ReplyDelete
  6. sapa2 terliur tu...im sorry...Ayam Penyet & alpukat memang sedappp... dasyyatttt..! (Gaya peserta Raja Lawak)

    ReplyDelete
  7. betul la mizzura...mmg sdp menu tu.dh blk msia pon tbayang2 je keenakannya. tp sy mkn ms g hneymoon kt Medan bln 12 aritu.ada plan gak nk ke Bandung.sb nk jd jutawan lgik hehehhehe....

    ReplyDelete
  8. wahh terliur tgk makanan tu..
    saya follower baru..moh ke blog saya.ada mekap.selendang,baju,aktiviti saya dn lain2..
    kil sini zoey zau yah ska-ska hati

    ReplyDelete
  9. SALAM
    HEHE...MANA NAK JADI JUS ALPOKAT TU...KT INDON DIA PAKAI SUSU TIN PEKAT PERISA COKLAT- TU HAH YG KALER COKLAT KT DALAM AIR TU- KT MESIA NI ADER KE SUSU TIN PERISA COKLAT?
    BTW I'M GOING TO BANDUNG AGAIN THIS JULY...
    BEST...

    ReplyDelete

  10. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.


    ReplyDelete
  11. Mau agar lingkungan anda tinggal terasa sejuk? Ayo bantu kami Greenpack untuk menjadi box makanan no. 1 di indonesia yang ramah lingkungan dan aman untuk makanan. Katakan tidak untuk styrofoam dan plastik. Kunjungi kami di http://www.greenpack.co.id/

    ReplyDelete

Featured Slider