The Balinese Surau

Sebut pasal public surau, mesti terbayang carpet berhabuk, telekung yang lunyai, lantai menjejeh basah kan..? Off course tak semua surau macamtu, tapi mostly lah. Kadang-kadang ada bawak telekung sendiri takpelah, tapi kalau terlupa, kenalah share yang dalam surau tu dengan telekung tang mana, kain tang mana, terkoyak pun ada. Itupun syukur ada orang nak sumbang telekung kat situ.


Anyway, dalam banyak-banyak surau, antara yang tercantik pernah saya jumpa mostly dekat hentian R&R Plus lah. Konsesi lain saya tak berapa tau, tapi kalau surau di R&R Plus, semuanya berkonsep Nusantara (kot) or Balinese. Rasanya... (PLUS kalau salah sila gitau eh).

.:: I guess this is Balinese ::.

Tapi antara semua surau-surau Plus yang saya pernah jejak, ini antara yang tercantik saya pernah pergi. Rasa aman damai sangat kat sini, sebab ada sedikit open space. Dan area yang open tu pulak mengadap Sungai Kangsar, Perak dan juga pokok-pokok dusun milik orang kampung dan juga arwah atuk kitew:-)

.:: Interior view of Surau ::.

.:: Ablution - Tempat ambil wudhu ::.

..:: Tempat santai berdekatan surau for ladies yang coti ::.

.:: Exterior view of Surau ::.

Tenang je kan view dalam surau tu..Cuma takut malam-malam la, kot ada tupai tersesat masuk ke, biawak ke (Dusun tu banyak biawak tau..hehe). Anyway ia pun tetamu Allah juga :-)

Share this:

ABOUT THE AUTHOR

Hello We are OddThemes, Our name came from the fact that we are UNIQUE. We specialize in designing premium looking fully customizable highly responsive blogger templates. We at OddThemes do carry a philosophy that: Nothing Is Impossible

5 comments:

  1. ezma penah semayang kat R&R nie...mase otw balik KL kalo xsilap...ni masa zaman2 naik bas laa...hehehe..cantik kan????? :)

    ReplyDelete
  2. rasanya anna pon, pernah singgah surau yang macam ni. tapi tak ingat dah katne. memang cantik :)

    ReplyDelete
  3. x abes lg kisah balik kg erk~ hehe
    ni otw kl-perak-kl la ni...hoho

    ReplyDelete
  4. @CaDLyNN

    lynn...banyak lg akan menyusul..yihaa..

    ReplyDelete
  5. patutnya mcm ni la surau yg betul bersih. Tapi nak wat cam ne, para kontracktor kat m'sia banyak cina. so dorang tak bapa pandai ttg kegunaan surau. asal ada udah ler.

    ReplyDelete

Featured Slider