Ramadan Milestone

Assalammualaikum...

Sekejap je dah sampai Ramadan. Kalini banyak benda yang aku nak "make sure" tercapai. Last year mcm takde objektif sgt.

Oh ada..last year aku target nak khatam quran dlm masa sebulan dgn kaedah 6page setiap kali pas solat fardhu 5 hari smalam.. tapi kdg byk lompong..kdg pas solat..cepat2 doa sbb nak buat benda lain..seminggu pertama..aku cuba qada mana yang xabes tu..tapi mcm byk..mcm takut nnt baca smata2 nk ckp page tanpa pengisian bacaan tu..maka awal2 aku dh nmpak target nak abes sebulan ni xberapa berjaya..biarla baca dgn tenang dr terkocoh2..huhu..

Itu dr segi ibadah la..dari segi yang lain last yr mcm xcapai sgt..cth..nak buat cookies..hehe..

Jadi kalini aku awal-awal nak set..apakah milestone aku sempena Ramadhan ni.. (Duniawi dan akhirat gitu):

1. Prepare sahur - to be honest last year mak aku yg byk handle.. Aku awal minggu je rajin sediakan..hujung2..tolong sket2..hujung2 lg..er..bgn mkn je..hurmm

2. Baca Quran - Aku ni pemain Candy Crush tegar lagi-lagi dlm tren. Dari dulu lg aku sedar, ish masa yg aku perabih Candy Crush ni bagus kalo diganti bacaan Alquran..tapi....tetap nk main wp ada kesedaran..nafsu?syaitan?

3.Maximise Terawih - By default aku mmg pergi terawih kat surau depan rumah aku, tapi bila berbuka kat luar kdg ada lompong2. So aku nk maximise yang lompong tu dengan sembahyang sendiri di rumah. (kena paksa asben jadi imam terawih gini).

4. Solat Dhuha - PM kat ofis aku rajin solat sunat Dhuha tetiap hari. Aku kdg2 terpikir...kdg2 bila ngantuk y not, gantikan dengan Dhuha. Manatau, pergerakan dan air sembahyang bisa menghapuskan rasa mengantuk. (Yang ni optional, tak berani janji)

4. Kurangkan dan lebihkan - yer mcm pg td aku ada nk sambung gossip hal smlm ngan bff aku, tp aku fikir..ish ni baru fes Ramadan ko dah nak sembang hal orang... Begitu juga hal lain...mari kita kurangkan yang lagha-lagha ni..dan lebihkan yang maaruf gitew.

5.Diet - wahaha...to be honest, lepas aku engage sampai kawin nak masuk dua tahun ni..,berat aku naik 5/6/7 kilo fluctuate. Ha ko...ada fluctuation mcm pasaran saham plak.kiki. Y not gunakan peluang inikan...tapi aku pun tak sure nak diet camne...

6.Biskut Raya - aku nak jadi mcm mak aku yg jarang beli cookies raya. selalu dia buat sendiri tiga empat pesen. Dulu siap amik order lagi..Aku target dlm minggu ketiga nak beli bahan..ni asyik nak pakai barang mak aku jer dari peralatan sampailah ke tepung... Tapi aku nak buat biskut apa eh..?

7. Baju - Aku tak heran sangat sebab kami hubby wifey dah ada baju yang adik aku sponsor time wedding dia last month. Pakai jela balik nak sedondon..kang aku beli lain xsedondon ngan laki. Cuma aku nak gigihkan diri jahit kain2 yang dah berzaman aku beli.

So far itulah milestone saya.. In general nak buat persiapan awal, tak nak last minute baru nak cari macam2. Bak kata imam muda Ashraf dalam Sinar fm semalam lebih kurang begini "Saya baju raya sekeluarga memang dah beli awal2...sebab saya taknak ganggu minggu2 akhir Ramadan" Betul cakap ustaz sebab minggu2 akhirlah saf jadi sebaris jer..Apa-apa pon saya memohon maaf atas keterlanjuran kata dan mengucapkan SALAM RAMADAN, ENJOY TERAWIH & SELAMAT BERSAHUR setiap hari:-)

Share this:

ABOUT THE AUTHOR

Hello We are OddThemes, Our name came from the fact that we are UNIQUE. We specialize in designing premium looking fully customizable highly responsive blogger templates. We at OddThemes do carry a philosophy that: Nothing Is Impossible

4 comments:

  1. baju raya tak de lagi..
    terawih nak try bagi penuh
    kuih raya kalau buat sendiri bukan lagi banyak kos ke(lakiku dah berangan nak buat biskut mazola)
    lagi satu taknak rajin sangat ke bazar ramadhan(jangan aku culture shock sebab dah 4 tahun tak membeli di bazar ramadhan)

    ReplyDelete
  2. mcm-mcm nak buat tapi tak berbuat-buat kan ?

    ReplyDelete
  3. seronok plak bc visi zura di bulan ramadhan ni..
    slmt berpuasa yea:)

    ReplyDelete
  4. selamat menjayakan milestone2 ini..
    huhu..ramadhan kali ni aku kalut sikit :p

    ReplyDelete

Featured Slider