Dobi layan diri

Aku memang jarang mendobi biarpon kadang2 baju tu banyak and kerja lain pon banyak gila..aku rela basuh sendiri, jemur dan lipat (yang membosankan tu) sebab aku extreme cheapsmoreskate..kuikui..

Nak dijadikan cerita dua minggu ni aku betul-betullll sibuk sampai tidur lewat setiap hari. Jadi memang tak daya lah nak buat laundry job nih. Tak tau  la pon bila last basuh, biasanya seminggu dua kali...paling teruk pun seminggu sekali (tapi dua kali basuh)..tupon nak kena berebut ampaian ngan seisi keluarga dirumah ni.




Tapi kali ni entah berapa lama aku kumpul, tau-tau jer penuh PADAT..kihkihkih...Actually Sabtu lepas majlis resepsi sebelah adik aku aka majlis sambut menantu. Tu yang buzy bagai, dengan nak siapkan bajunya..dengan nak tampal lace jahit maniknya..kemas rumah..goodie bags etc.. (padan muka buat last minute..)

.:: Check in-check in ::.

Nak membasuh pon mesinnya dah dialihkan, nak mengemas lagi2 sedara mara nak datang. Tetiba teringat kedai dobi favourite adik aku. Clean pro..self service ada washing machine 9kg, 14kg dengan dryer. Kira sekali jalan laa balik rumah tinggal lipat and susun jer..

Sekali pergi dua machine kena guna ngko. Nasib 14kg ni paling min RM6. Tak sure murah ke mahal. Tapi okela buat cuci jeans, cuci towel etc. Ada akak tu aku tgk siap cuci carpet lagi..amboiii..

.:: Dryer atas orang lain pakai ::.

Dryer ni RM4 untuk 24 min jer..tapi bila cek ada yang tak kering, so kami tambah masa, yang mana kering kita keluarkan. Karang garing sangat dalam tu, berkedut plak baju. Dryer memang besar bole masuk semua sekali, tapi tula...tak equally distributed kepanasan dia. Adala tang getah tu tak kering lagi..Lenkali nak kena separate into two kot.

.::Asben naik taraf QC inspector::.

Alang-alang menunggu tu, aku pon apalagi, maximise kan jer dengan melipat jugak kat situ. Lantakla orang nak kata "pst..pst..banyaknya baju dia" hehe..
Begitulah seadanya...aiseh, rupanya balik rumah nak kena iron baju plak, patutnya kalo kedai ni provide steam iron pon bagus kan. (Dah kenapa ko nak sehari suntuk kat Dobi kan??!...wakaka..)



Tula...mujur mydin dekat, kopak duit den.

Share this:

ABOUT THE AUTHOR

Hello We are OddThemes, Our name came from the fact that we are UNIQUE. We specialize in designing premium looking fully customizable highly responsive blogger templates. We at OddThemes do carry a philosophy that: Nothing Is Impossible

9 comments:

Featured Slider