Waktu Bekerja (Office Hour)

Salam semua..

Harini sejarah aku datang office awal (di company sekarang) iaitu 6.50 am. Paling awal, company lain dalam 6.30 am aku dah sampai. (Tukang bukak lampu lagi).

Sini masuk memang pukul 7 am..tapi flexi hour sampai pukul 9 am. Kerja KL lah katakannn..

Keluar dari LRT, nampak Petronas twin Tower punya bayang je. Tengok kiri KL Tower pun bergelap lagi. Udara ala-ala segar gitu..

Anyway, cakap pasal waktu bekerja, jom aku kongsi info waktu bekerja (official) company yang aku pernah kerja.

**************************


Nama dirahsiakan hehe..sekadar bagi hint je:-)

Company A (GLC Construction)

8.30-5.30 (Isnin - Jumaat)
5 hari bekerja

Kat HQ Taman Desa, KL. Keluar rumah dari Port Klang dalam 6.30 - 7.00 pagi. Pukul 8.00 pagi baru sampai area Jambatan Motorola tu..Lepas je sengsara tu, kelam kabut drive ke office kat Taman Desa. Sempatlah before 8.30am.

8.00-5.00 (Isnin - Sabtu)
6 hari bekerja

Aku ditransfer kat site, KL Sentral. Tapi tiap hari naik komuter yang selalu spoil masa :-(

Company B (Fabricator untuk Oil & Gas Equipment)

8.30-5.30 (Isnin - Jumaat)
5 hari bekerja

Kat HQ Seri Kembangan. Ada flexi hour sampai pukul 9.30am. Lebih 9.30am punch di kira latecomer. Maksud flexi sini, setiap hari kena cukup 8 jam bekerja. Contoh, masuk 9.30am, baliklah 6.30pm..Time ni aku lalu kesas so kira songsang arah la..semua orang ke KL aku je ke SK, jadi takde issue traffic jam yang ketara. Walaupun perjalanan jauh, happy jer pergi balik kerja.

8.00-5.00 (Isnin - Sabtu)
6 hari bekerja

Pernah kena transfer kat fabrication yard dekat Shah Alam..takde flexi hour, kalo lambat punch card merah ar..Tapi kalo haritu ada perhimpunan kena berdiri kat luar pagar setengah jam. Ye, aku (engineer) pernah berdiri kat luar pagar, sama geng dengan welder2, helper indon etc.Hahahaha..

Sabtu plak full day. Satu2nya perempuan yang kena balik lambat sebab yang admin semua halfday hari Sabtu.

Company C (Malaysia Oil & Gas Consultant)

8.15-5.30 (Isnin - Khamis)
8.15-5.15 (Jumaat)
5 hari bekerja

Konsep masuk awal 15 min sebab nak cover Jumaat rehat dua jam and Jumaat balik awal 15 min juga. Company C baru start practice flexi hour pas beberapa bulan aku masuk.Time baru, contoh masuk 7.15am balikla 4.30pm and vice versa..best arr..orang kerja KL majoriti dtg awal apa sbb nak elak jam..so masuk awal balik awal..

Company D (International Oil & Gas Consultant)

7.00-5.00 (Isnin - Khamis)
8.00-12.00(Jumaat)
4.5 hari bekerja

Company sekarang, dah nak masuk 6 bulan ..Pun ada flexi jugak. Janji Isnin-Khamis cukup 9 jam. Contoh masuk pukul 9.00am baliklah pukul 7.00pm. Tapi perasan tak.. Jumaat aku half day!!! Hehe.. Dan kalau cuti jatuh hari Sabtu akan diganti hari Jumaat (ye Jumaat depan aku cuti !!).


**************************

Itu sekadar company yang aku pernah kerja lepas aku grad. Aku jugak pernah kerja part time waktu belajar dulu..so..hmm mungkin boleh share..

**************************

Nama tak berapa dirahsiakan hehe :-)

Company 1 (Supermarket)

10.00-7.00 (Shift Morning)
10.00-10.00 (Full Shift)
5 hari bekerja

Jadi cashier, tapi ada kerusi..penat duduk jela.

Company 2 (Kedai Ayam Goreng Colonel Sanders)

09.30-7.00 (Shift Morning)
09.30-11.00 (Full Shift Weekday)
08.30-11.00  (Full Shift Weekend)
6 hari bekerja

Jadi cashier, kena berdiri lama :-(

Company 3 (Satu-satunya Shopping Complex Jepun kat Bukit Raja, Klang)

10.00-7.00 (Shift Morning)
10.00-11.00 (Full Shift)
6 hari bekerja

Jadi casual worker sempena sale hari raya..

Company 4 (Gomen)

8.00-5.00 (Isnin - Jumaat)
5 hari bekerja

Part Time clerk di Mechanical & Electrical dept je..

Company 5 (Sampling Promoter) 

11.00-8.00 (Sabtu- Ahad)
2 hari bekerja

Ala..ni yang bagi korang makan mushroom soup, spagetti, roti  dlm cup kecik kat supermarket tu..Pernah kerja kat Giant/ Jusco/The Store etc. Bukan under supermarket tu lah..under company lain.

**************************

Begitulah...

Dimana-mana pun bekerja, tipulah kalau aku kata aku on time kat setiap masa..Mengelat pun ada jugak..Tapi mak aku selalu cakap.."Dimana halalnya..?" amik..terkedu terus.. So far company sekarang, since Jumaat half day, agak-agak terkurang mana-mana aku extrakan lah sikit hours tu di hari Jumaat.

Erk...bagaimana pulak dengan kerja lebih masa??? Haha..Untuk sesetengah kes, kebanyakan OT bukanlah OVERTIME SANGAT semata-mata nak dapat gaji lebih...tapi lebih kepada OUTSTANDING TASK yang kadang tak sempat pun nak siap dok meeting ke dok g site ke tapi tetap kena submit before deadline. Apa-apapun pandai-pandai koranglah nak arrange masa bekerja kann..

So.. Selamat memenuhi "hours" waktu bekerja anda!

Share this:

ABOUT THE AUTHOR

Hello We are OddThemes, Our name came from the fact that we are UNIQUE. We specialize in designing premium looking fully customizable highly responsive blogger templates. We at OddThemes do carry a philosophy that: Nothing Is Impossible

16 comments:

  1. Amboiii...awai...Ko tukar keje ke zura?

    ReplyDelete
  2. eh...sue...ni dah berbulan kat sini..hehe...belum mampu stay lama mcm ko :-)

    ReplyDelete
  3. 630 am dh smpai opis??

    ermmmmmm....bila tu

    ReplyDelete
  4. gile..650 da smpi opis...gua baru nak naik lrt kt sg besi..lu mmg hebat..kah3

    saya penah bekerja di Company B itu dan skrg same keje di company D.. yeay! jumaat ni cuti..horey! horey! (gile happy..kah3)

    ReplyDelete
  5. Bestnyer.. saya tak berpeluang lagi nak dapat flexi hours macam tu..hehe

    ReplyDelete
  6. 6.50a.m dh smpai opis...awal la hehehe
    ni mesti banyak dh pengalaman kerja hikhik

    ReplyDelete
  7. yg akak ingat..jika kita ngelat masa keje dedolu..bila time kita jadi majikan, barulah rasa mcm mana marahnya bila pekeje datang lambat..tak inform dulu bila nak cuti...tu lah hidup mcm roda yek....kenangan2 :)

    ReplyDelete
  8. awalnya smpai ofis..if only my ofis ada flexi hr,kompem2 i masuk yg jam 9..well, i dont mind blk lambat...tp i kesah kalau kena bgn awal.. heee...

    ReplyDelete
  9. Company D terbaekkk! kiranya boleh masuk bila2 janji sblm 9 dan cukup 9 jam kan??

    cam gov ofis ni mmg ada 3 waktu tp bila dah pilih time tu, lewat dr masa dah kira lewat... x der nak kira kita blk lambat ke tak.. huhu

    ReplyDelete
  10. pois kamu ada part time malam tak? Nak cari duit rokok, walaupon tak hisap rokok...

    ReplyDelete
  11. best ye.. company saya tak ada flexi hour.. adik saya belajar oil and gas taw. dah nak abes belajar dah. ngee

    ReplyDelete

Featured Slider