"Nantilahhh..."

Salam semua..

Saat aku menaip ni (mungkin tidak publish diwaktu sama gara-gara takde wifi) aku sedang berada dalam tren komuter 3 coach menuju ke KLSentral untuk berkerojer ler..

Seperti biasa aku tune ke channel Selangor FM pukul 730 pagi untuk mendengar motivasi dari Motivator feveret Dr HM Tuah Iskandar Al Haj. So, nak share topik harini dari Dr, simple je iaitu... "NANTILAHHH..."

Oke, aku rasa takde sorang pun antara korang yg tak pernah tak sebut perkataan "nantilah.." (walaupun cakap dalam hati) especialy pada kerja-kerja/ benda-benda atau orang-orang yang korang rasa kurang kepentingan. Betul ker?

Antara contoh-contoh yang Dr Tuah share di permulaan cerita macam...


"Nantilah aku bgtau yang dia tak payah bertugas harini.."Alih-alih lupa, maka dtglah si Munah tu naik turun bas, terkejor-kejor nak ke tmpat bertugas pastu bila sampai tak diperlukan..?



"Nantilah aku bagitau dia yg dewan utk tarikh kawin dia tu dah kena book.."Alih-alih lupa...maka bertmbungla 2 family berbeza claim nak buat majlis kat situ semuanya gara-gara.. Owner dewan lupa..



"Nantilah aku bawa repair kereta..bole jalan lagi ni" Alih-alih kat tengah2 highway rosak..buat jam je and buat kena maki je..kos pun silap haribulan berganda.. --> Situasi ni pernah jadi kat aku akibat "nantilah..pergi cek tayar.." pastu tayar pecah kat highway..dahla aku travel ke ofis hari2 50km 1 way..lesson learnt utk org yg kerja jauh..



"Nantilah aku buat penamaan ni..belum nak mati lagi"Kata Dr Tuah, mmgla..siapa yang nak matikan tapi tahu ke bila kita mati..?
Saat tu.. Si angah kata kena bahagi cara A, Si ucuk kata, arwah pesan camni..tak pasal2 yang Si Sulung kata aku ketua biar aku yang tentukan.. (Dr siap ajuk dialog 3 Abdul yg scene pembahagian harta selepas Ismet Ulam Raja meninggal..haha)


So point Dr betapa perkataan "nantilah.."
bole mmbawa kepada percakaran sesama manusia..

Contoh lain dia bgtau 3juta out of 20juta pendeposit Tabung Haji (as of April 2012) tak buat penamaan. So bila waris nak tuntut mmg xboleh sbb TH hanya ikut pada penamaan yg si mati tu. Waris peninggalan si mati mungkin ada miskin merempat sedangkan harta bapa berkoyan tapiii.. Tak boleh tuntut sbb dh masuk dalam Amanah Raya utk duit yang tak dituntut.. Cano nak tuntut...bercakaran korang selama-lamanya..

Amacam..korang pun ada buat jugak kan.. Kalo nak dikembangkan mmg byk antara yg aku trpikir mcm byr hutang ke..solat..etc..

Kalo dr pengalaman aku, pernah la sorang tu kol aku nak ckp something (hal kerja sbb aku nk masuk co. dia)..aku ckp nantilah aku kol ke..(sbb time tu ngah rancak borak ngan member psl trip aku ke Singapore) pastu minggu depan meninggal dunia..innalillah..terkilan gila..!

Agak lama aku bercuti dari berblog kann..berblogwalking pun tidak..kawan aku sampai bg award orang yang suka snap gambar utk simpanan sendiri ialah aku... Semuanya sebab bila nak berblog aku cakap... "Nantilahhhh... "

.:: Nantilah hapdate pasal gambar ni..hehe ::.

Share this:

ABOUT THE AUTHOR

Hello We are OddThemes, Our name came from the fact that we are UNIQUE. We specialize in designing premium looking fully customizable highly responsive blogger templates. We at OddThemes do carry a philosophy that: Nothing Is Impossible

13 comments:

  1. entry serius tapi taktau kenapa kelakar hahaha

    ReplyDelete
  2. erk alamakkk i pon suka je dgn perkataan "nantilah" tu

    ReplyDelete
  3. hoi..gmbr tu pon nnti nk update? zaman bileeeeeeee..hahahahaha....
    nantila aku bace blog ko lg..kikiki..penat dah duk umah taktau nk buat ape..haha

    ReplyDelete
  4. @bunbun lor...dah jegil mata tadi pun tak nampak garang .. @_@

    ReplyDelete
  5. @~NANA~ iyalah...semua orang punnnn...

    ReplyDelete
  6. @CaDLyNN kejammmmm siotttttttttt....haha..nantila aku nak meeting ni :-)

    ReplyDelete
  7. zura..betull...i especially part nk solat..nantilaaaa,pastu tkejar2 solat bila asar da nk masuk

    ReplyDelete
  8. nanti la awe komen lain..haha...nice sharing

    ReplyDelete
  9. bagus info ni..ptt la ucle akak..cyehh uncle lak..paklong laa..dia sebok nk buh penama anak dia baru 2 ni...thanks zura sharing :)

    ReplyDelete
  10. Tokey blog ni x lesson learnt pn.....

    Nntila selamatnya ke?

    Selamanya harimau malaya...ha le le le ha ha ha

    ReplyDelete
  11. end up.. nantilah jugak kamu cerita pasal gambar tu kan?

    ReplyDelete
  12. hehehehe...ooopsss...tak hapdate pape lagik...nantilahhhh...eeee...

    ReplyDelete

Featured Slider