Kaitan Bulan Islam dengan Musim Kemarau

Bulan Mac sudah masuk hari ketiga. Kembali ke ofis seperti biasa memulakan kerja rutin.Kalender dipusing ke mukasurat seterusnya memudahkan rujukan hari apa nak cuti nanti. Hihik.

Tiba-tiba, terpandang pada sudut bawah kalender....



.:: Kalender pemberian Lembaga Zakat Selangor ::.

Nota berbunyi..

Jamadil ertinya kering. Jamadilawal ertinya kering pertama. Dinamakan demikian kerana pada masa dahulu ketika bulan Jamadilawal tanah Arab akan mula menghadapi masalah kekeringan air, parit, perigi dan lembah-lembah menjadi kering kontang setengahnya menjadi beku.

Eh, macam kena lah dengan situasi sekarang (bisik hati). Pandang semula pada tarikh harini. Oh 3 Mac 2014 ialah 1 Jamdilawal 1435H.

Teringat pula pada fenomena sekarang.Sabtu ahad lepas pulang rumah mertua. Panas betul Rembau nih.Dengan tak ada anginnya. Petang pula ke pasar malam Tampin, otw tu banyak pulak hutan terbakar. Kesan lepas terbakar pun banyak. Sampai macamtu sekali ye kesan panas ni.


Belum campur dengan keadaan jerebu di Port Klang yang dikatakan teruk.Belum campur dengan keadaan catuan air disesetengah tempat. Belum campur dengan loji air yang kering, sawah yang kering dan sebagainya..

Mungkin, ada signifikasi fenomena kering ini dengan maksud Jamadil?
Wallahualam....Allahuakbar.

Share this:

ABOUT THE AUTHOR

Hello We are OddThemes, Our name came from the fact that we are UNIQUE. We specialize in designing premium looking fully customizable highly responsive blogger templates. We at OddThemes do carry a philosophy that: Nothing Is Impossible

2 comments:

  1. perkongsian yang menarik zura..
    katanya kemarau sampai bulan 4 nanti kan..
    wallahualam,moga hujan rahmat turun membasahi bumi kita

    ReplyDelete

Featured Slider