Potluck Dua (2) Zulkaedah

Assalammualaikum...

Wauwee..bestnye tinggalkan blog sebulan...haha..

Syawal telah pun berakhir dua hari lepas. Namun budaya "Pot-Luck" yang kerap muncul time Syawal boleh je diteruskan pada bulan-bulan lain..WALAU HAKIKATNYA POT LUCK NI UNTUK SYAWAL...Dah tersasar nak buek cano.

Out of semua list yang orang dah booked macam lontong, sambal jawa, sambal kacang, rendang ayam etc (yang aku tau aku tak master nak bagi ramai orang makan), aku memilih untuk buat Pavlova ! Yahoo....sebab aku boleh mengelat..buatnya senang je and insyaallah resepi yang aku pakai sehingga kini memang sedap (Thanks to Dapur Tanpa Sempadan). Pointnya takdelah aku bersusah payah buat sambal kacang etc tp tak sedap - pandaikan ko mengelat...


.:: Pavlova mengelat ::.

Semalam malam aku buat, sambil bakar dalam oven yang satu jam setengah tu, sambil iron baju. Before tidur, tepekkan buah2, wrap dan siappp masuk fridge...Takut jugak kot-kot jadi lembik..Penat geledah koleksi bag kertas, tak jumpe plak paper bag secret recipe, maka aku bungkus jela pakai paper bag yang ado yang ku rasa sesuai. Asben plak antar separuh jalan je sebab aku kena naik LRT...adoiyai...macam buat sukaneka rasanya..bawa sudu dalam air jangan menitis walau setitis..


.:: Awek paling gigih bawa dalam tren ::.

Snapshot perbualan dengan husband before hari aku buat pavlova:
Hubby: Napa buat pavlova?
Wifey: Senang, dan rasanya sedapp (bajet)
Hubby: Napa tak buat kek?
Wifey: Kek, puding etc dah ada orang buat, lagipun nak buat different kind of desserts.
Hubby: Pavlova is a type of desserts oke!
Wifey: Kan saya cakap "different kind", kalo buat carrot cake, orang akan cakap kek dia lagi sedap, kek tu kurang sedap etc...
Hubby: *cuba untuk setuju*........

Balik ke cerita harini, dalam pukul 9 camtu, akak ofis tanya "awak bawa pavlova ke?". Aku pun "a'ah" sambil sengih kerang rebus. "Akak pun bawa pavlova, tapi akak tempah". Apaaaaa....hahahahhaha...macam tak tally je dengan perbualan kat atas kan. Padahal aku dah gitau dari rabu lepas nak bawak apa. But anyway...nama pun pot luck kannnn....kebarangkalian sama tu tinggi walaupun dah ada list.


.:: Bersama seteru...gituuu...::.

So far, alhamdulillah ramai yang memuji, tanya resipi, tak percaya, mintak buat lagi bagai..siap kata susah nak buat pun ada..percayalah..pavlova ni jauh lagi senang dari kuih talam kottt.... yang susahnya...nak keluarkan duit beli fresh fruit yang $$$$ dan juga whip cream..hehe..Afterall, syukurrrrrrrrrr....its now Zulkaedah dah noks!

Share this:

ABOUT THE AUTHOR

Hello We are OddThemes, Our name came from the fact that we are UNIQUE. We specialize in designing premium looking fully customizable highly responsive blogger templates. We at OddThemes do carry a philosophy that: Nothing Is Impossible

7 comments:

  1. zulkaedah pun zulkaedahla yang penting dapat makan banyak-banyak..

    akak tu pun, nak celen jugak pabloba yang ditempah tuuuu

    ReplyDelete
  2. whip cream tu boleh tahan jugak rege dia..tp buat utk makan ramai2 bebaloi2 lar kan..tgk gambo dah tau sodap..kalo suh akak, akak buat popia kenatan gje.kuikui..jum wat pot luck bloger plak..ceh kunon nye ..

    btw lamanye zura tak hapdet, bz ek... :)

    ReplyDelete
  3. mak aii.lamanye u menyepi.
    btw,i rs pavlova tu ssh nk buat.kagum u bole buat n look delicious.. nnt dh ada oven nk try buat la

    ReplyDelete
  4. sile buat lagi! saya suke
    rase nak lempang diri sendiri sebab malu2 nak tapau belen pavlova ko ke tempat aku..wakaka..dtg sekali lg ke pantry...udah abes dong!

    ReplyDelete
  5. Sy nk pabloba perisa kertas pelapik mcm awk buat dulu...huhu

    ReplyDelete
  6. Zura..Nanti kasik resepi ok? rasa cm nk try tp x pernah rasa cmne nk try kan hehehe

    ReplyDelete
  7. Noi : haha..dia heksaited nk mkn pabloba kotttt...

    Baizura: jgn risau..i je nyepi tp masih bernapas...and...congrats ehhh...de baca ritu xsempat komen je...

    Kak tiha: tula pasal..buahnye punn mahal...terus jadi mahal padahal crust/base dia murah jerrr...

    Lynn: kan dah pesaannnnnn...tuan tanah sggp thn diri mkn byk tuuu...

    Anonabby...sapa suh tak cabut kertas...haha..

    Intan: resep dia cer tiru blog dapur tanpa sempadan... Nk bukak link nipun bole gak... http://www.kisahnye.com/2012/05/pavlova-hari-ibu.html

    ReplyDelete

Featured Slider