PHUKET : Pentingnya AIR ASIA INSURE TRAVEL PROTECTION

selingan *pergh...aku memang dah schedule entry ni..dah siap lama dengan gambar bagai..gatal edit sket tetiba hilang semua! memang pemutus urat gelak betul lah...grrrrr*

uhh... (tarik nafas dalam..sambil pikir nak taip laju2)

Last time aku ada keluarkan satu entry tajuk "adoiyai air asia". Cerita sebenar akan ku cerita di para bawah sekali..semuanya gara ketahapa-apaan kaunter air asia. Sebelum tu, moh cerita di hari aku depart dari LCCT, Sepang dulu.. (nampak..ayat pun dah lari dari entry asal yang aku dah schedulekan..semakin panjang lebau)

.:: Disembark kad wajib tulis dan simpan dengan passport, senang::.


Flight aku dari LCCT 6.55 am dan sampai Phuket dalam 7.20 am Phuket(kiranya 820 Malaysia). Sungguhpun check-in hotel pukul 2pm, aku memang semangat kobar nak g awal sebab nak naik gajah..haha. So malam sebelum gerak tu, aku ada imsomnia sket (mmg symptom kalo nak travel), lalu menghabiskan masa menggoreng sebungkus drummet. Oh ye, FYI, travel kali ni aku bawak banyak barang mentah sebab nak masak (Oop, kat sana masak pakai dapur apa tu?).

So on the day tu, pukul 430 pagi dah siap bagai, pas je aaaaminn berdoa solat subuh terus abah hantarkan kitorang ke LCCT. On the way nak naik ke kapal tu, boleh plak terserempak dengan YUS Raja Lawak (JAMBU).. tapi morning sickness nye pasal aku malas nak kejor bergambor ngan dia(Bajet aku siapa?). Kebetulan lagi Darling Ngasri ngan family-family dia pun sekapal ngan aku. Anak dia mak aii tembamm..aku hanya cuit2 kaki anak dia jer..Memang pagi tu mood nak bergambar malas biarpun Darling tu berdiri kat sebelah je waktu tu. 

.:: Gambar blur effect subuh ::.

Waktu ni Air Asia memang galakkan web check-in, so aku sampai tinggal register luggage je la. Naik je kapal terbang memang aku dah aim nak tido. Kalo ikut kan 6.55am dah gerakkan, tapi ada lewat sket dalam 7++ maka aku pun terlena dek kerana tak cukup tidur semalamnya.

Sampailah satu part tu aku mimpi nama penuh aku disebut-sebut (Adalah lebih setengah jam tidur). Oh rupanya, abang steward panggil akak kerrrr.. sebab aku dah pre-order meal siap-siap - Spagetti Bolognese! Malas dah tunggu troli tu sampai ke seat, alih-alih nanti maggi je yang tinggal tau..(pernah terjadi waktu balik dari Bandung..time tu lapar giler...rasa nak beli jer 10 maggi)

.:: Aikk mana datang drummet 2 ketoi? ::.


Selesai je aku makan, Pilot Ohsem tu buat announcement "PENERBANGAN INI MENGALAMI MASALAH DAN AKAN PULANG SEMULA KE KUALA LUMPUR" Beb, ni buat lawak ke apa ni, dah hampir sejam kat awan nano ko nak mendarat patah balik, bikin filem ke apa.???!!! Tapi memang asben aku ada rasa tak sedap hati waktu nak berlepas tu, pasal dia ada bau minyak sket. Memang dia ada tanya aku, tapi aku kan ngantuk...bolayan je.

Sampai LCCT adalah dalam pukul 830 am gitu. Puas dah aku ulang alik toilet, derma duit kat kafe-kafe berdekatan dan apa lagi? Hei, aku patut dah naik gajah tau time ni! (KESIAN GAJAH TUNGGU). Sekali tu aku tanya staff, agak-agak pukul berapa boleh gerak. Dia cakap dalam pukul 945am gitu habislah repairnya. Erkk? Repair? Aku tanya lagi, kalo repair tak oke, dia cakap "KENA TUNGGU NEXT KAPAL TERBANG"... ACI ? Time ni aku memang rasa ralat sebab aku tak semmmmpattt sangat nak purchase Air Asia Insure Travel Protection tu. Nak je beli gak time-time tu, tapi nak purchase pun kena a few hours before flight.

Dalam pukul 1015am dah naik balik flight yang sama jugak. Mana aku tau? Pasal tisu yang asben selit kat jaring-jaring kerusi tu wujud lagi. Serrrammmm jer dok dalam tu...berdoa je ler banyak-banyak...

.:: Cari benda tersembunyi --> TISU? ::.


*****************************************

KENAPA aku tak beli AIR ASIA INSURE TRAVEL PROTECTION

Oke, jari sedang bernafas panjang sebelum menaip.

Aku memang tak beli tiket awal-awal coz, hotel tu tak reti nak confirmkan reservation pada date yang aku pilih tu seawal mungkin. Aku kol reception SIAM tu, tapi dia susah nor nak paham aku cakap omputih. Last-last dia suruh aku email. Dah email tanya date pun dekat seminggu dia tak balas. Sampai lah aku send reminder, sampailah aku suh member kat Bangkok cek kan no. hotel ni. Betul cakap member aku, orang Thailand ni, dia bukan nya nak amik hati customer sangat, lagi kita marah, lagi la tak best layanannya. (SEKADAR KONGSI).

Setelah lebih dua minggu, baru dia reply. Time tu aku ada lagi seminggu je before pergi, maka terkocoh-kocohla aku beli tiket hari Ahad tu pasal jumaatnye nak gerak dah. Kalo ikutkan beli tiket via web oke jer kan, entah kenapa haritu ada problem. Eventho transaction succsess, tetiba web tu kuar status pending payment. Tapi bila aku cek Booking No tu, dia tak wujud pun.. Eihh?



.:: Padahal bank transaction kata success ::.

Sebab malas nak layan menate web ni, aku terus pergi Kaunter Air Asia yang kat KL Sentral tu..Yang tak ble blah, purchase ticket tak boleh sekali dengan Air Asia Insure Travel Protection tuh, kena gi kaunter. Aku amik nombor, beratur kali kedua (tadi beli tiket jer) bila nombor panggil aku cakaplah nak beli travel protection. Terkulat-kulat muka dia. "Kak, orang yang pegang kunci untuk insuran ni dah balik lah" Pukul 6.. Bengkek gila, dia soh datang besok.

Tak kose aku, Khamis plak aku balik kerja malam, memang tak sempatlah. Padahal aku memang turun KLSentral.  Nak online beli pun tak sempat sampailah hari travel.

TAPI APA PENTINGNYA TRAVEL PROTECTION NI ????


.:: Jelas bersuluh ::.
pic source

Untuk kes aku yang kapal terbang rosak dan sebabkan delay tu, aku boleh claim up to RM200 tau! FYI, travel protection ni regenya RM21 je untuk return (Kalo regional) dan ko bole claim RM200. Skang sapa yang RUGI...????

Aku takle terima akak yang balik kerja awal tu. Tak kira, dialah punca tak naik gajah pagi tu!



Dah baca PHUKET : Destinasi berbulan madu?





Share this:

ABOUT THE AUTHOR

Hello We are OddThemes, Our name came from the fact that we are UNIQUE. We specialize in designing premium looking fully customizable highly responsive blogger templates. We at OddThemes do carry a philosophy that: Nothing Is Impossible

9 comments:

  1. saya selalu tak beli travel insurance ni, konon macam sangat lucky la kan? dah lam mahal. gitu ler.. kehkeh

    ReplyDelete
  2. erk..mahal ker...return 21 jer kalo regional..(south east asia etc)... yang penting protect...kita tak tau apa jadi..plus..yakin sangatkah anda dengan dengan air asia..jeng..jeng..jeng..hehe.. *mode:menakutnakutkan* weeee..

    ReplyDelete
  3. Rasa nk ngamok nye je kalau flight delay2 sebab kite dah pelan mcm-macam kan?? kan ...

    ReplyDelete
  4. Resembling incense, the bedroom is stuffed with the particular savoury e cigarette plus facial boil that is created by my heating processes.
    The actual amongst working can provide to plans for you to his or her subordinates vocally.
    Genuinely is harmful push. Hangover indications include severe headaches, irritability, a nice unwell mid-section also
    vomiting, looseness of the bowels, unwanted gas, consciousness on source of light not to mention racket, run dry oral,
    bloodshot perspective as well as indications of.

    My website best Thermal coffee Maker

    ReplyDelete
  5. Mixer kind of . . . They can drop within pointing to three positive categorizations:
    home mixer, manufacture vita mixer as well as commercially made food processor.
    There have been blenders is the same. You could get going on the time with believing productive.



    my web site; commercial citrus juicer shop

    ReplyDelete
  6. I don't understand this article... You should check http://www.redsn0w.us/
    for more details

    My web-site - redsnow

    ReplyDelete
  7. Whenever someone intends to start a business, there are several questions that they must ask themselves. This article will give you some ideas of things to consider if you want to start your own ac repair north salem business.

    ReplyDelete

Featured Slider